Velg en side

Søkemotoroptimalisering

Svaret på hvordan du kan få nettsiden synlig på Google og hvordan du kan bruke Google som en effektiv markedsføringskanal er søkemotoroptimalisering. Dette handler om å gjøre ulike tiltak på en nettside for at Google skal oppfatte nettsiden som mer relevant enn andre nettsider og dermed rangere nettsiden høyere i sitt søkeresultat for bestemte søkeord. Google jobber kontinuerlig for å gi sine brukere de mest relevante treffene avhengig av hva de søker på, og bruker mange ulike teknikker og parametre for å rangere nettsidene på internett. Søkemotoroptimalisering handler om å ta hensyn til dette. Det er viktig å huske på å fokusere på søkeord som dine kunder faktisk søker på, og ikke fag uttrykkene som bransjen opererer med.

Det finnes 2 ulike veier for å bli synlige på Google, organisk søk og betalt søk. Illustrasjonen under viser deg forskjellen:

betalt-og-organisk-søk-i-søkemotor-google-e1358041397556

 

 

 

 

 

 

 

 

Det organiske søket er det naturlige søkeresultatet som man ikke trenger å betale direkte for, men det kreves søkemotoroptimaliserings arbeid for å komme høyt opp på resultatlisten. Med relativt små investeringer kan man forbedre plassering for viktige søkeord hos Google. De aller fleste bedrifter klarer likevel aldri å komme i gang med det organiske søket og ender opp med å kun fokusere på Google AdWords. Da blir man synlig på Google for utvalgte søkeord med annonser. Ulempen er at man da må betale per klikk. Langsiktig er dette en kostbar strategi, da det kan sammenlignes med å leie bolig istedenfor å eie. Mange oppfatter også Google annonsene som «spam»/urelevante treff, og i 96 % av tilfellene velger brukerne å trykke på det organiske søket istedet for det betalte søket. Det vil si at man går glipp av majoriteten av «leadsene» om man kun er representert på det betalte søket og ikke det organiske søket.

Tabellen under viser hvorfor plassering er kritisk for synlighet hos Google ( Chitika Insights i 2011, undersøkelse av 8 millioner klikk):

Insights2-e1358044551811

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabellen viser at over 94% av brukerne klikker på søkeresultatene på første siden av Google, mens under 6% ender med å trykke seg til resultatlisten på andre siden og velge et resultatet der. Fokus på å oppnå en god plassering på det organiske søket til Google er derfor avgjørende for at interessenter skal finne frem til din bedrift og er en langsiktig riktig strategi.

Vårt syn for 2013 – 2015 er at bedrifter med en helhetlig søkemotoroptimaliseringsstrategi vil være vinnerne. Tiden er forbi der link-bygging var en levedyktig seo strategi. Fremover må fokuset være på en helhetlig kvalitet hvor sentrale områder vil være teknisk oppbygging av nettsiden, sosiale faktorer og engasjerende / interessant innhold.

Dessverre har vi sett mange eksempler der<b> </b>aktører i bransjen selger dyre oppstartsanalyser, overprisete pakkeløsninger med fokus på kortsiktige resultater. Uheldigvis kan av og til valg av feil selskap ikke bare bli unødvendig kostbart eller resultatløst, men også bli svært negativt i forhold til synligheten på Google. Bruk av lettvinte og kortsiktige metoder kan føre til utestengelse eller andre straffemetoder fra Google hvis det blir oppdaget.

Vi har god kunnskap og kjennskap til søkemotoroptimalsering av nettsider. Vi har derfor laget en løsning hvor vi gjør først en analyse av nettsiden din, deretter gir vi deg en rapport og trinn for trinn veiledning som viser deg hva du må foreta deg for å bedre din plassering i Google sitt organiske søk.

Dette inkluderer følgende:

1. Tekniske endringer
Få oversikt over de tekniske endringene du må gjøre på din nettside for å legge forutsetningene til grunn for for å få en god rangering i Google sitt søkeresultat.

2. Søkeord
Komplett analyse av nettside, opp mot søkeordene du ønsker bli synlig på, hvor vi avgir en rapport med trinn for trinn veiledning hvor du får oversikt over hva du bør fokusere på innholdsmessig på din nettside for å bli synlig i det organiske søket.

3. Title-tag og meta -description

Anbefalinger og veiledning i forhold til tekst i title-tag og meta-description.

4. Konkurrent analyse

En konkurrrent analyse hvor du får innsikt i hva dine konkurrenter gjør for å bli synlig på Google. Rapporten gir deg en analyse av 3 konkurrerende nettsider. Konkurrent analysen viser deg svar på hvilke nettsider som linker til din konkurrents nettside. Dette er verdifull informasjon som gir deg tips på hvilke nettsider du kan henvende deg til for å skaffe viktige innkommende linker og trafikk til din nettside.