Velg en side

Om Annonsering på Google og klikkpriser

Annonsering på i Google sitt søk gir muligheten for en bedrift til å få vist sine annonser når noen søker på deres oppgitte søkeord. Tjenesten fungerer omtrent som en budrunde, men med 2 viktige forskjeller:

  1. Dersom en annonsør velger en makspris per klikk på kr. 500, vil ikke annonsøren betale mer per klikk enn hva nestemann er villig til å betale. På den måten vil ikke annonsøren pådra seg unødvendige annonsekostnader.
  2. Google bruker en kvalitesscore som er en viktig faktor i hva ennKvalitetspoeng har bDet andre som skiller tjenesten fra vanlige budrunder er at de også rangerer sine annonser etter antall kvalitetspoeng. Poengene blir gitt ut ifra forventet antall klikk, hvor relevante annonsene er for brukerne og brukeropplevelsen på destinasjonssiden. Med andre ord vil den annonsen som gir Google mest penger i kassa bli vist foran en annen annonse. Annonsører som har god erfaring med å benytte Adwords som markedskanal, vil gjerne være klar over hvordan de må gå frem for å sikre et høyt antall kvalitetspoeng. På den måten kan deres annonser få en bedre rangering, uten å måtte forhøye klikkprisen, eller betale mindre for samme plassering. Sjekk «Ad-position» for mer informasjon.

Gjennomsnittlig pris på maksimal kostnad per klikk kan ligge på alt fra noen få øre, til flere hundre kroner. De dyreste søkeordene finner du innenfor finansiering, forsikring og reise.

 

De best betalte søkeordene for Google

Finansiering

Som nevnt innledningsvis vil søkeord i kategorien finansiering generelt sett ha høye kostnader per klikk på annonsene. Det har med at det både er stor konkurranse i  finansbransjen, og at brukere som klikker seg inn på annonsen har en høy verdi for annonsøren. Det er også i denne kategorien vi finner Norges best betalte søkeord for Google, i hvert fall i forhold til antall søk. Gjennomsnittlig klikkpris på søkeordet «forbrukslån» er i skrivende stund på 627 kroner. I følge Google blir dette søkeordet søkt på cirka 9.900 ganger per måned. For å sette et tall på hvor mye det kan gi i inntekter, kan vi for eksempel tenke oss at 6 % av søkene resulterer i at annonsen blir klikket på (CTR). Regnestykket blir dermed slik: (antall søk x klikkpris) x CTR = (9.900 x 627) x 0,06 = 372.438 kroner. Det betyr at Google håver inn nesten 4,5 millioner kroner årlig på første annonseplass på forbrukslån som søkeord (Google har 11 annonser per side). Da er det ikke like vanskelig å forstå at Google i år 2014 hadde inntekter på over 66 milliarder dollar (tilsvarer 509,5 milliarder norske kroner ved en kurs på 7,7)

Gjennomsnittlig klikkpris:

  • Forbrukslån – kr. 627
  • Lån uten sikkerhet – kr. 390
  • Beste forbrukslån – kr. 349
  • Søk forbrukslån – kr. 244
  • Billån – kr. 178
  • Lån – kr. 140
  • Søk boliglån – kr. 134
  • Boliglån – kr. 130
  • Kredittkort – kr. 90

Forsikring

Også søkeord innenfor forsikring er «big business» for annonsørene. Legg merke til at spesifikke søkeord som «bilforsikring» koster mer enn «forsikring». Tilbyr du bilforsikring vil du ikke betale for søkeordet «forsikring» om brukeren som klikker på annonsen egentlig er ute etter reiseforsikring, og er årsaken til prisforskjellen som du ser under.

Gjennomsnittlig klikkpris:

  • Bilforsikring – kr. 192
  • Båtforsikring – kr. 169
  • MC forsikring – kr. 150
  • Reiseforsikring – kr. 99
  • Innboforsikring – kr. 80
  • Livsforsikring – kr. 79
  • Forsikring – kr. 58
  • Helseforsikring – kr. 57

Reise og hotell

Gjennomsnittlig klikkpris:

  • Bestill hotell – kr. 261
  • Billig hotell – kr. 135
  • Hotell – kr. 85
  • Fly til Australia – kr. 78